چاووشی پرست

یک لحظه پس از رگبار

چاووشی پرست

یک لحظه پس از رگبار

دلتنگ


قرار بود تک اهنگ بعدی نفرین به جنگ باشد که مورد ارزیابی قرار میگیرد ، اما خب نشد و اکنون ترک "دلتنگ" به مناسبت شب یلدا توسط محسن چاوشی تدارک دیده شد و پیشکشی بود برای چاوشی خواهان و موسیقی شنو ها آن هم از نوع چاوشیایی اش. برای شروع نوشتن این مطلب دو روز است که مدام این ترک نسبتن کوتاه را ریپلی میکنم تا به پاسخ این سوال در ذهنم برسم که چه چیزی باعث شده است که این آهنگ ، آن جذابیتی که انتظار می رود از صدای چاوشی را نداشته باشد !؟ تا بتوانم نقطه روشن و تاریک و حتی محو این اثر را بیابم.


یک اثر در ژانر راک که نه می توان برچسب خوب را بدان زد و نه بد محض ! اگر بخواهیم فاکتور های یک ترک راک تمام عیار را بررسی کنیم جز صدای گیتار الکترونیک چه چیزهای دیگری میتواند باشد؟ خب با اندکی تامل اگر خیلی هم راک باز حرفه ای نباشیم مشخص می شود که لحن و ترانه و ملودی یک قطعه ی راک دارای مشخصه های ویژه ای است که مرورش و مقایسه اش با آنچه در "دلتنگ" شنیده می شود ما را به این حقیقت نزدیک میکند که راه چاوشی برای ورود به این سبک هنوز اندکی ناهموار است و پستی بلندی دارد ! برای به نتیجه رسیدن باید در این سبک باید تمام المان های موجود بررسی شود و تنها کمی صدای خش دار و خشن همراه با گیتار الکترونیک ما را به سر منزل مقصود نخواهد رسانید ...(این نتیجه گیریی بود که باید در پایان متن از این قطعه داشتم ، اما همان اول بیان کردم ! گویا که نتیجه ی حاصله از این شنیدار پی در پی مقدم بودنش را بیشتر فریاد میزند تا بررسی جزئی اثر از جهات و زوایای گوناگون ).


و اما ترانه ی کار ؛ شعری از حسین صفا که با توجه به سابقه ای که در به وجد آوردن احساسات مخاطبین صدای چاوشی با ترانه هایش دارد این بار از او انتظار بیشتری میرفت... البته نمی توان خرده گرفت که ترانه ضعیف است چرا که احساس میکنم صفا در این ترانه نهایت سعی خود را کرده است که فضای ترانه را به ریتم راک نزدیک کند ! اما با وجود مضمونی که دارد آنقدر ها هم که باید در متن کلی  آهنگ به جریان نیفتاده است این ترانه . و این جاست که باید گفت اگر قرار است محسن چاووشی به سمت راک خوانی رود بهتر است المان های موجود را تک به تک در نظر گیرد که شاهد این تجزیه و عدم انسجام بین شعر و لحن وی نباشیم .


ملودی کار ؛ مشخصه ی اصلی راک نشان دادن این اثر شاید بتوان گفت همین ملودی است . گیتار الکتریکی غالب،بر فضای کلی اثر که به قول دوستی بیشتر شبیه اهنگ های دهه هفتاد راک است و تازگی راک حال حاضر را ندارد ...


لحن این اثر ؛ به نوعی خشن خواندن و خش صدای چاوشی را همچون سیگنال به ذهن شنونده انتقال میدهد ؛ اما کم تر شاهد آن خوانش ها و تلفظ های  منحصر به فرد چاووشی هستیم و جز در چند مورد روند ثابت و خسته کننده ای را طی میکند.ابتدای آهنگ لحن ، سعی در القای حسی جدید را دارد و میخواهد فریاد زند که این یک کارِ راک است ! اما چیزی که مایه ی خوشحالیست صدای چاوشی است برای کنترل نت های کشیده و بالا و توانایی حنجره ش برای ای کار .


در مورد تنظیم هم می توان گفت کار خوب و شسته رُفته ای از اب در آمده ؛ خبری از خلق و شگفتی نیست. تنها چاوشی کارش را به نحو احسن انجام داده است که همین خود جای بسی امیدواری است !و میکس و مستر هم شاید کمی زود است برای اعلام موضع چرا که باید کار های بیشتری شنیده شود از جانب ایشان (Amirox) تا بتوان نظری داد!


در پایان، می توانم بگویم خلق یک اثر راک تمام عیار هنوز جای کار و تلاش فراوان را از جانب محسن چاوشی می طلبد ؛ و باید این استعداد اگر هم قرار است وارد این عرصه شود قوام یابد . اثر "دلتنگ" به زعم من نقطه های محوش بیشتر از جنبه های  روش و تاریکش جلوه گر بود ...

 

نظرات 22 + ارسال نظر
javad چهارشنبه 7 دی 1390 ساعت 20:05

خسته نباشی سنا جان.
من با تم نوشتت موافق نیستم،هرچند نظرت هست و باید گفته بشه تا در مسیر تعالی محسن چاوشی سهیم باشیم،به نظر من دلتنگ شاید اونقدر دندون گیر نباشه،اما چیزای خوبی داره برای نوشتن،در مورد امیراوکس موافقم،بازهم خسته نباشی

من هم گفتم بد محض نیست ! اما خوب هم نیست ...
چاوشی سبکی رو در این ترک دنبال کرده که مندرس است و دیگر نمیتوان نظر شنونده رو با این نوع سبک جلب کرد ! حرفم این است .
ممنون :)

امیـــر پنج‌شنبه 8 دی 1390 ساعت 17:55 http://www.chavoshiha.blogfa.com

روزی شخصی گفت : میخواهیم من و محسن به سمت و سوی راک برویم و از آلبوم های سست پاپ فاصله بگیریم!! آن شخص رفت و اکنون محسن ادعای آن دارد که خود خالق سبک هاوس/راک است!
ممنون بابت نوشتت.... با 80 درصد مطلبت موافقم

از ادعا تا عمل ، فاصله بسیار است ...
ممنون :)

علی شنبه 10 دی 1390 ساعت 11:05 http://chavoshioon.com

حالا می‌توانم حرف محسن چاووشی را که می‌گفت صدایش تغییر نکرده و فقط بالغ شده را باور کنم. صدای زمینه که به نظر می‌رسد اجرایی کاملن جدا باشد، وحشتناک و رازآمیز است. گاهی فقط گوش به زیر صدا می‌سپارم و با وکال اصلی کاری ندارم. این صدای زیرین بهترین همصدا برای چاووشی بوده از ابتدا تا امروز. بگویید حفظش کند.

کاملن موافقم ! بهش توجه کردم زیباست ...
اگر چاووشی داشته هایش را حفظ میکرد و این بلوغ را در سبک مورد انتخاب هم میکشاند! بی نظیر بود...
با وحشتناک و راز آمیز موافقم :)

مهدی شجاع دوشنبه 12 دی 1390 ساعت 16:26

کار برای این مملکت مندرس نیست.
این اثر فقط و فقط برای آشنایی گوش هایی خلق شده است که پاپ را 2 دستی چسبیده اند.
همه ما میدانیم که راک روز با این اثر فاصله دارد.پس صبر کنیم تا کم کم گوش ها به این سبک دل ببندند و بعد حرفه ای ترش را بشنویم.
بعضی از اشکال های فنی آهنگ نیز مربوط به میکس و مستر متوسط آهنگ است

امیدوارم به همه ی جنبه ها برای ورد به این سبک دقت شود؛اما باید توجه داشت خیلی از همین مملکت نشین ها گوششان به راک اصل خورده و نمیتوان آن را نادیده گرفت !
به امید حرفه ای شدنش :)

mer3deh دوشنبه 12 دی 1390 ساعت 19:42 http://www.chavoshioon.com/

دلتنگ را دوست می دارم اما نمی توانم چاوشی را تشویق کنم زیرا که عقیده ی شخصی ام همیشه بر آن بوده که بهتر است آدمی توانایی هایی را که دارد روز به روز تقویت کند و به سمت تعالی سوق دهد تا این که در هر شاخه ای سرک بکشد؛ بنا نیست یک خواننده-موزیسین عالی همچون چاوشی حتما در همه ی سبک ها استاد باشد، البته این که در همه ی سبک ها حرف بزای گفتن دارد مایه ی افتخار و خرسندی است اما من چاوشی را راک خوان نمی بینم یعنی اگر رضا یزدانی راک خوان است چاوشی نیست اگر چاوشی هست یزدانی نیست! البته قیاس در هنر کار پسندیده ای نیست و قصدم قیاس نبود، آوردن مثال بود.
ظاهرا تو هم مثل من شیفته ی دلتنگ نیستی و همین که پیرو قربان صدقه های معمول چاوشی باز ها نشدی و نیستی شایسته ی ستایش است. اصلش این است که به این آهنگ نقد وارد است و این همه هم ذوق زدگی ندارد جز یک مورد آن هم همان زیر صداست که علی الظاهر همه را نشئه کرده و آخ که چه لذتی دارد...
نوشته ات را دوست داشتم مثل همیشه، خوب است به رغم مؤنث بودن همیشه منطق ات بر احساست غلبه دارد :) این است که خواندن نوشته هایت برایم حال دیگری دارد؛ موفق باشی رفیق

صدای چاووشی پتانسیل راک خوانی را دارد ؛ حال آنکه احساس چاووشی و عاشقانه های او مناسب برای این کار نیست!همین ترانه دلتنگ که احساس میکنم جناب صفا نهایت تلاشش را برای نزدیک شدن به ریتم و فضای راک داشته باز هم با این سبک نمیخواند!
ـــــــــــــــــــــ
ممنون بابت لطف همیشگی که به بنده داری رفیق :)

حسین دوشنبه 12 دی 1390 ساعت 22:55 http://www.chavoshism.blogfa.com

درست است ... اما بنده به شخصه ،به عنوان نقطه ی شروع تلقی میکنم این تراک را ... برای شروع خوب بود :)
هرچند قبل از این تراک گوش هایمان نا آشنا با این سبک نبود ، اما کیست که کتمان کند بعد از شنیدن کار جا نخورده ...
انتقادی هم که به ترانه ی کار داشتید واقعا قابل درک نبود !

-تشکر بابت لینک ، با اجازه شما هم لینک شدین

برای ما که با این ترانه ها به بلوغ چاووشیایی رسیده ایم (اگر رسیده باشیم)این ترانه عالی است ؛ اما از بیرون از این چارچوب فکر نمیکنم مناسب با این سبک باشد:) وگر نه صفا همیشه در ترانه اش حرفی برای گفتن دارد و خوب عمل میکند.
ممنون.

chavoshist سه‌شنبه 13 دی 1390 ساعت 11:36 http://chavoshist.blogfa.com

فکر نمی‌کنم صفا بر اساس سبک مورد نظر ترانه بگوید. یعنی ترانه قبل از همه‌ این‌هاست. در مورد این ترک شما اطلاع خاصی دارید؟
اگر این‌طور هم باشد باز دلیلی نمی‌شود که ضعف ترانه را توجیه کند.

علی@
این صدای راز آمیز که در آلبوم اول هم بود!
گر شام هجر و دوری هرگز سحر ندارد...

اطلاع خاصی نیست... چیزی که بیش از همه معلوم است این است که این ترانه مناسب این کار نیست.در جواب دوستان دیگر هم گفتم صفا و کارش به ندرت قابل ایراد است خود را ثابت کرده ! اما نمی توانم به شخصه بپذیرم این ترانه و کلن این آهنگ کاری است در نهایت زیبایی!برای من شنونده این اثر تنها مقداری زیبایی راز آلود دارد و دیگر هیچ ! شاید مشکل از گوش های بنده است ؛ اما هر چه هست باب دندان نیست نمیتوانم انکارش کنم.
اصلن میدانید حرف من این است که ترانه های انتخابی برای این سبک و سیاق نمی تواند عاشقانه هایی باشد که همیشه توسط صفا و سابقن ! توسط امیر ارجینی سروده شده و محسن انتخاب کرده و خوانده.

فکر میکنم وقت آن رسیده است که نوعی دیگر از بیان و ادبیات را هم علاوه بر تنظیم و ملودی و... در آثار چاووشی شاهد باشیم . چیزی هم خوان، با روند کنونی اش.
ــــــــــــــــــــــ
ممنون .

علی سه‌شنبه 13 دی 1390 ساعت 23:51

چاووشیست!

حق با تو است. همیشه بوده حتا در بازارخرمشهر اما "بعد" از یه شاخه نیلوفر بک‌وکال‌ها نقش‌شان کمرنگ شد(تا جایی که در خاطر من هست). از آن زمان تا به الان این بک‌وکال دوست‌داشتنی‌ترین بوده. راه خودش را می‌رود. انگار یک محسن چاووشیِ خودسر آن‌طرف دارد برای خودش می‌خواند و با این محسن چاووشیِ اصلی کاری ندارد! (تصور کن شخصیت جک اسپارو در دزدان دریایی کارائیب و توهمات شخصیتی‌اش را).

رکسانا پنج‌شنبه 15 دی 1390 ساعت 20:02 http://www.chavoshioon.com

راک دهه‌ی هفتاد تازگی راک حال حاضر را ندارد ؟!

می‌بخشید دهه‌ی هفتاد دوران طلائی راک بوده ، The Beatles , The Queen و... گروه‌هایی بودن که در دهه‌ی هفتاد طلوع کردن و خودشون رو نشون دادن ، مردم عادی هم حتا به راک گرایش داشتن و ورزشگاه‌های چند صد هزارنفری طی سانس‌های متوالی پر از جمعیت می‌شده ،نمی‌دونم این جمله رو روی چه حسابی گفتی .

هر کسی نظری دارد ؛ نظر شما هم محترم :)
چیزی که محسن چاووشی تحت عنوان راک خوانده است منظورم بود. خوب است خودت هم گفتی آن زمان و با آن موقعیت ! مردم سالن ها را پر می کردن . اولن منظور ما صرفن راک در ایران است و چاووشی ثانین این که همان گروه های طلایی امروز هم همان روال را دنبال میکنند . به نظرم تفاوت ها و اختلاف زمانی و مکانی چیزهایی هستند غیر قابل انکار دوست من !
ـــــــــــــــــــــــــــ
ممنون.

رکسانا پنج‌شنبه 15 دی 1390 ساعت 22:04 http://www.chavoshioon.com

نـظر هرکس برای خودش محترمه ، نظر تو هم .

با جمله مشکل داشتم ، راک هم در حال حاضر توی ایران دست یه مشت جووونه که تازه دارن تجربه می‌کنن ( رجوع کنید به فیلم Rock On و قطعه‌ی قصه‌ی زیر زمین و خواننده‌هایش ) که این همزمان هم خوبه و هم بد ، در ضمن چون عبارت دهه‌ی هفتاد رو آورده بودی فکر کردم راک غربی مورد نظرت هست ، چون دهه‌ی هفتاد ایران خبری نبوده ! تازه انقلاب کرده بودیم :) ضمن اینکه جواب کامنتت با اصل مطلب در نقض هست .

چاوشی تکنیکالی صدایش به درد راک نمی‌خوره که توی مطلبی که در همین زمینه نوشتم به طور کامل توضیح دادم که چرا بهتره بی‌خیال راک بشه .

اما این داستان که چاوشی به عنوان یک "پاپ استار" بخواد وارد جریان تازه‌ راه افتاده‌ی راک بشه کمی عجیب و غریبه .

من هر آنچه باید رو در متن و در جواب کامنت دوستان گفتم :) اگه نامفهوم بوده دیگر...
فکر میکنم آینده بهتر این حدس و گمان ها رو روشن کنه...
ممنون.

Mohammad پنج‌شنبه 15 دی 1390 ساعت 22:08

همونطوری که گفتم ذائقه ها متفاوتند. برای من هم اتفاق افتاده که با یک آهنگ نتوانم ارتباط برقرار کنم.همیشه در تنظیم منتظر شگفتی نباشید، گاهی این فضاها لازم است.
این خیلی خوب و مهمه که محسن دوس نداره تکراری باشه. و به نظر من راه درستی رو انتخاب کرده. ممنون.

بله نبود تکرار عالیست...
من فکر میکنم محسن اگر میخواد حرف تازه ای بزند در این سبک بالاخص زمان بیشتری میخواهد ...
ممنون.

رکسانا پنج‌شنبه 15 دی 1390 ساعت 23:09 http://www.chavoshioon.com

مرسی برای جواب

خواهش :)
ما فقط نمی خواهیم چاووشی برای تکرار از موسیقی ایران و یا هر دلیلی عقب گرد بزند به راکی که قدیمش با الان خیلی فرق دارد!
به روز بودن باید هم سو با مخاطبان باشد که گوششان موسیقی این دهکده ی جهانی را میشنود ...

رکسانا جمعه 16 دی 1390 ساعت 12:38

این بحث راک هم بحثیه برای خودش ، برای صرف تجربه کردن نمی‌شه سرزنشش کرد ، اما گمان می‌کنم بیشتر از اینکه دلخواه چاوشی باشه ، نظر سازنده‌ی دوستانشه !
اگرم می‌خواد راک کنه باید راک غنی و درست حسابی باشه ، نه بیت‌هایی دستگاه و تنظیم‌های یک دی‌جی گمنام !، بهرحال امیدوارم زودتر از این فاز خارج شه .

ماهم امیداریم :)

MAHDI__JACKET جمعه 16 دی 1390 ساعت 12:51 http://www.mchavoshifan13.blogfa.com

حرفهاى جالبى توى این متن زدى .
"دلتنگ" خیلیا رو شوکه کرد . من خودم وقتى توى شب یلدا ، دلتنگ رو دانلود کردم و خواستم براى اولین بار بشنومش ، شخصى پیشم نشسته بود . وقتى آهنگ تموم شد ، اون شخص بهم گفت که این الان چه نوع آهنگى بود ؟؟! . . . یعنى اینقدر گوش برخى مخاطبین نسبت به راک ، ناآشناست . و این درحالى بود که خیلى از دوستانم همون شب باهام تماس گرفتن و بابت "دلتنگ" بهم تبریک گفتن . . .
به هرحال ، امیدوارم محسن عزیز ، در راه دشوارى که انتخاب کرده ، موفق باشه .
‏_‏_____________
بازم میگم . . . امیدوارم توى این بحبوحه ، "من خود آن سیزدهم" هم مثل "نفرین به جنگ" فراموش نشه .
متشکرم از این نوشته .
پ.ن. : با اجازه ، بنده شما رو در "یک چاوشى باز" لینک کردم .

بله درسته ؛ راه سخت و درازی در پیش است ...
ـــــــــ
ممنون شما هم لینک شدید :)

حامد یکشنبه 18 دی 1390 ساعت 17:47

موافقم .
مرسى از شما .

یاغی سه‌شنبه 20 دی 1390 ساعت 20:14

اول برای مرسده :
منظورت از سرک کشیدن چاوشی به سبک های مختلف چیه؟
محسن چاوشی تا به امروز پاپ کار کرده و راک . پاپ سنتی و trance که سبک حساب نمیشن . همه میدونن پاپ به در بسته خورده پس دیگه لزومی نداره تو اون سبک درجا بزنه ( مگه برای کار بازاری )
ضمنا واقعا مترت برای موسیقی راک رضا یزدانیه ؟!؟!؟!؟ خوب شد رضا یزدانی وجود داره که بشه خط کش شما برای موسیقی راک.

اما شما دوست مولف و محترم :
اول میشه بگید این المان های موسیقی راک از نظر شما چیه ؟
تا اونجایی که دانش من قد میده ، گیتار الکتریک ، گیتار بیس و درام که از الزامات موسیقی راک هست . صدایی همجنس این نوع ادوالات راک هم نه لازم ( که نمونه های زیادی از صداهای صاف و ساده :) تو این سبک داریم ) که بهتره باشه . ترانه کار هم یه جورایی باید سبکش اجتماعی باشه اما با این حال موزیک های عاشقانه که تو این سبک اجرا شده بیشتر از موزیک های با تم اجتماعی هست .

حالا المان های مدنظر شما ؟!

من حرف هاییم را همه را زده ام فکر میکنم ! حال آنکه دیگر شما این کار را یک کار راک تمام عیار میدانید و میبینید دیگر...
موسیقی یک امر کاملن سلیقه ای است و اما در این آهنگ به شخصه اصلن نمیتوانم کاستی هایش را با آنچه از چاووشی انتظار میرفت نادیده بگیرم... حس خوب و بدیع و ... در مورد یک هنرمند یک طرف و آنچه باید به گوش من شنوده القا شود طرفی دیگر !
ـــــــــــــــــــــــ
اگر شما با گوش دادن به یک آهنگ کاملن راک و این آهنگ به این نتیجه میرسید که نقصی در "دلتنگ" وجود ندارد ، پس دیگر حرفی نیست!

یاغی جمعه 23 دی 1390 ساعت 08:54

من جایی نمیبینم که گفته باشم کار نقص ندارد . لطفا نظرات رو با دقت بخونید. من پرسیدم المان های یه کار راک به قول سرکار واقعی چیه؟

یاغی یکشنبه 2 بهمن 1390 ساعت 01:12

نمیدونم نظر قبلیم چرا تایید نشد . اما خلاصه میکنم نظر قبلیمو:

جواب سوالمو ندادید . المان های مد نظر شما برای یک موسیقی راک ؟

شرمنده من این مدت گرفتار امتحانات پایان ترم بودم در اسرع وقت مفصل درباره ش صحبت میکنم :)

علی یکشنبه 28 اسفند 1390 ساعت 03:21 http://chavosher.blogfa.com/

سلام
خسته نباشی
یه وبلاگی دارم در مورد نقد شعرهای محسن چاووشی البته تازه شروع کردما
خوشحال میشم سر بزنید
در حال حاضر نقد شعر "خواب بعد از ظهر" رو گذاشتم
خوشحال میشم همراهیم کنید

چاوشی یَّت پنج‌شنبه 10 فروردین 1391 ساعت 17:35 http://chavoshiyat.blogfa.com/

با تشکر از قبل تا الآن ...

و منی که نوشت ...

[گل]

تابستان جمعه 11 فروردین 1391 ساعت 04:50 http://tabestandagh.blogfa.com

سلام به شما برای ساخت این وبلاگ تبریک میگم و امیدوارم تو راهتون موفق باشید .
من هم یگ طرفدار دو آتیشه محسن عزیز هستم.

nazi جمعه 9 تیر 1391 ساعت 13:35 http://fieryheart.blogfa.com

salam azizam mikham davatet konam be veblagam
be monasebate tavalode chavoshi ye post ghozashtam
hatman bia kament ham yadet nare[بوسه]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد