چاووشی پرست

یک لحظه پس از رگبار

چاووشی پرست

یک لحظه پس از رگبار

یک سالگی!




یک ساله شد؛فقط همین...!

نبوغ رام شده!


در این چند ماه اخیر شاهد فعالیت محسن چاووشی و عرضه ی تک آهنگ هایی به مناسبت های مختلف از جانب ایشان بوده ایم. از بازه ی زمانی فروردین تا مرداد 3 ترک (نخلای بی سر، ها ، دیوار بی در) از محسن چاووشی شنیده ایم که هم توانسته به مزاج هواداران و دوستداران موسیقی وی خوش آید و هم یک نقطه ی روشنی در کارنامه ی هنری وی باشد . با نگاهی به این 3 ترک می توان خوشحال بود که چاووشی توانسته با مهار این نبوغ که روزی افسار گریخته بود! و رام کردنش دیگر بار شاهکار بیافریند و بتوان این 3 ترک را تکمیل دهنده و به نوعی بلوغ ِ آن نبوغ و ذوقِ بر گشته در حریص ببینیم و قدکشیدنش را نظاره گر باشیم! اگر بخواهیم نگاهی هر چند گذرا به این آثارداشته باشیم ناخودآگاه اول سراغ نخلای بی سر رفته و به نظر بنده اگر بخواهیم جانب انصاف رارعایت کنیم "نخلای بی سر" و "دیوار بی در" را در یک خط باید قرار داد(هر چند در بعضی از فاکتور ها نخلای بی سر چند گام جلوتر است!)و "ها" در ردیف بعدی قرار میگیرد .

همیشه برای آنکه بتوان به آهنگی برچسب خوب زد باید همه ی جوانب و آنچه  را که موجب شده است به آهنگ واژه ی خوب اطلاق شود را بررسی کرد.(ناگفته نماند که گاهی هم پوشانی هایی در بعضی از فاکتور ها صورت میگیرد و در جایی یک فاکتور آنچنان قدرت نمایی می کند که خلا ء های دیگر را پر می کند!)


نخلای بی سر : یک اثر با ژانر اجتماعی از زادگاهش . اثری بی نقص که از هر لحاظ زیبا بوده و توانسته است موجبات رضایت این جانب را فراهم کند!لحن زیبا و صدایی استوار که نیازی نیست برای تاثیر گذاشتن بر مخاطب زجه ای اضافی شنیده شود! و همان صلابت لحن  وصدا، کار خودش را میکند!


دیوار بی در: در بالا گفتم که این ترک با نخلای بی سر برابری میکند ( جز در چند مورد که باعث میشود در نظر این جانب "نخلای بی سر" را بی نقص تر یابم! دیوار بی در گوهر ارزشمندی است که به کلکسیون عاشقانه های ماندگار محسن چاووشی اضافه شده است  همان هایی که لحظات زیبایی را برای همه ی دوستداران صدای چاووشی رقم زده و با آنان همراه بوده و این بار بازهم" دیوار بی در" این کار را کرده است... حسی که با شنیدن فریادهای هی سر به راه تر ، هی سر به زیر تر ...به آدمی دست می دهد انکار ناشدنیست! وهر عاشق پیشه ای را به وجد می آورد... تجربه همواره  نشان داده در کنار هم قرار گرفتن نام صفا _ چاووشی می تواند حماسه ای از جنس عشق بیافریند! و شنونده را به بهت و حیرت وادارد.لحن خیلی حرفه ای و ظریف همراه با ملودی و فراز و فرودش همراه می شود به گونه ای که مخاطب با شنیدنش گام به گام با کلام و ملودی همراهی می کند و همین آرامش نهفته در این همراهی از یک سو به قوام اثر کمک کرده و از سوی دیگر به آرامش ذهنی مخاطب، به طوری که او را به سمت ناهمواری و ناموزون بودن سوق نمی دهد! نه صدا و لحن و نه ملودی از مسیر خود خارج نمی شود و تا پایان داستان خوب خودنمایی می کنند ...از دقیقه ی{3:00 تا 3:55}حدود یک دقیقه ی ایست که می توان خیلی ملموس این فرود ابتدائی و فراز بعد از آن را مشاهده کرد که هم ملودی ظریف و زیبا کار شده و هم لحن کاملن همخوانی دارد و احساس را منتقل می کند.


و اما "ها": اثری بود که نسبت به  آن دو بیشتر انگشت انتقاد به سمتش دراز شد!و آن هم به سبب آن تنظیم ناهماهنگ و آشفته ای بود که خودمانیم با ترانه و لحن چاووشی مچ نبود و برای خود به سویی می رفت!

چیزی که محسن چاووشی باید  توجه کند این است که اگر قرار بر استفاده و به کارگیری از استعداد یک فرد (مثلن کوشان حداد) در امر تنظیم و بهره بردن از آن در جهت ارتقای موسیقی خود هست باید این کار در راستای زبان هنری خود چاووشی صورت پذیرد . چیزی که در "ها" شاهدش بودیم اینچنین نبود! و علی رغم لحن خوب و ترانه ی بی نقص جناب صفا اندکی در ذوق شنونده خورد!

از بین این سه ترک "نخلای بی سر " و "دیوار بی در" بهتر از آب در آمدند! نسبت به "ها" آیا می توان این امر را ناشی از این دانست که "ها" کاری سفارشی  برای تهیه یک آلبوم (خاص) بوده است که به حتم عوامل بیشتر و سلایق بیشتری بر روی آن تاثیر داشته است تا آن دو که خالص و بدون هیچ فیلترینگی به سمع و نظر شنونده رسیده است!؟


در آخر از این فعالیت چند ماه اخیر محسن چاووشی بسیار خرسندم و گویا در شهریور ماه اثری دیگر تحت عنوان "نفرین به جنگ" آماده ی انتشار است که امیدوارم آن نیز  ادامه ای باشد بر این روند موفقیت آمیز ، و یک بار دیگر شاهد یک موسیقی خوب و گوش نواز از جانب محسن چاووشی عزیز باشیم.