چاووشی پرست

یک لحظه پس از رگبار

چاووشی پرست

یک لحظه پس از رگبار

کوتاه از حریص

 


پرده ی نخست (آرامش پس از طوفان!)


از آغازی که حریص را گوش کردم اولین چیزی که ذهنم را به خود مشغول کرد و باعث شد دوباره گریزی زنم به یه شاخه نیلوفر و ژاکت ، ساختار و چیدمان اصولی آن بود.

محسن چاووشی این بار به حق ثابت کرد که وقتی می گوید با آهنگ هایم زندگی می کنم تا به چه اندازه این حرفش درست است و ملموس! و با نگاه به کلیت آلبوم ها و درگیر شدن ذهن و کلنجار رفتن با خود و ترک ها این امر به وضوح پیداست .

محسن چاووشی همواره نشان داده است که شرایط زندگی و روحیاتش تا چه اندازه می تواند بر روی آثارش تاثیر گذار باشد . از آن بی آلایشی غیر مجاز بودن و توامان سختی هایی که به همراه داشت ، غم حاکم بر یه شاخه نیلوفر و تشویش و گسستگی حاکم بر ژاکت که به شخصه آن را ناشی از ورود به دوره ای جدید از زندگی وی که همان "ازدواج" باشد قلمداد می کنم (این امر آشکارا در ژاکت خود نمایی کرد با همان ذوق زدگی ها و حالات این برهه از زندگی!) و اکنون حریص همان آرامش پس از طوفان است که می توان آن را شکلی قوام گرفته از محسن چاووشی مجاز شده یافت !

با نگاهی به فاکتور های مختلف می توان آینده ی* محسن چاووشی و تیم کاریش را بس روشن یافت ...! برای خلق آثاری ماندگار که بتوان لذتی عمیق تر را به مخاطب القا کند. (احساس می کنم دیگر باید از بحث خاص و عام اندکی فراتر رفته کمی این مرز را با آنچه در حریص شنیده شد باریک تر ببینیم !). نشانه رفتن محسن چاووشی به سمت مخاطب عام در حریص (همان گونه که خودش هم گفته است) این تعبیروبهتر بگویم این تفسیررادرذهنم ایجادمی کندکه همسویی عاطفی – احساسی مخاطب خاص چاووشی با وی و باز شدن دریچه ای و چشم اندازی به سمت مخاطب عام با یک تلفیق و مدیریت حساب شده! باعث خلق اثری به نام حریص شد که رضایت دو جانب را در پی داشت . محسن چاووشی در این اثر یک حرکت بینابین را در پیش گرفته تا جایی که به ساختاری از سهل و ممتنع ! می رسیم . با در نگاهی، در ارکان و فضای کار،سخت می توان خلاء ها را نشانه رفت و قوت ها مانع از هجوم به سمت کاستی ها شده است .حریص را ارامش پس از طوفانی می دانم که پس از ماه ها ناخدایش راه، به سمت لنگرگاه را یافته و کشتی اش پهلو گرفت.

*می گویم آینده چرا که هنوز چاووشی و تیمش را در مرحله ی اشباع نیافته ام!


پرده ی دوم  ( کوشان _ محسن ! تلاقی تفاوت و حرفه ای گری)


"از معدود موزیسین های بین المللی کشورمان است که با شرکت در مسابقات مختلف رتبه و رنکینگ موسیقی ایران را بالا برده است کوشان تا به حال 4 بار در مسابقات بین المللی شرکت کرده است که کسب مقام نهم _ چهارم و کسب مقام اول 2 بار در سال های 2007- 2008 حاصل تلاش او است ."

فکر می کنم خواندن همین چند خط از پیشینه ی کوشان حداد کافی باشد تا متوجه شویم که چرا محسن چاووشی انگشت خود را روی تنظیم کوشان حداد گذاشت و چنین اظهار داشت:      " که به عقیده من کوشان یک سر و گردن بالاتر از دیگران است." 

در این زمان پلی کردن آهنگ "زیبایی" چندان خالی از لطف نخواهد بود! به شخصه آن را مانوری بر تنظیم و صلابتی بی همتا در این حنجره ی طلایی می دانم.

زمانی که بیوگرافی کوشان حداد را مطالعه می کردم به آرام بودن و اندکی خجالتی ! به عنوان ویژگی های بارز اخلاقی وی اشاره شده بود ! حال آنکه بر خلاف اخلاقش اغلب هنرمندان برای فضای پر تحرک تنظیم هایش به سراغ وی می روند .

و محسن چاووشی نیز در زمره ی آن کسانی بود که به گفته ی خود "به خاطر آنکه فضای کارش را بروز کند" به سراغ کوشان رفت و به حق می توان گفت انتخاب مناسبی بود .

در بین 4 ترکی که کوشان حداد تنظیم آن را به عهده داشته است در یکی از ترک ها شاهد رخ دادی هستیم که اولین بار برای خود کوشان اتفاق افتاده است و همچنین برای محسن هم با توجه به سبک و روال همیشگی اش به نوعی یک تفاوت است و آن چیزی نیست جز ترک "غیر معمولی" که با توجه به اینکه محسن چاووشی در آلبوم قبلی در اجرای این سبک چندان توفیقی نداشت ! ولی اکنون باز تاب ها حاکی از مورد پسند بودن این ترک است .و حال آنکه تنظیم این کار نیز از اولین تجربه ی سبک "شش و هشت" در کارنامه ی کوشان حداد است ، این همفکری محسن و کوشان برای پیاده کردن فضای جدیدشان در تنظیم این ترک توانسته است نتیجه ی قابل قبولی را به همراه داشته باشد .در سه ترک دیگر (چمدون ، حریص ، زیبایی) نیز کوشان حق مطلب را ادا کرده و فضای متفاوت و بروزی را شاهد هستیم.

  •        چمدون ! تصویری از یک مرد میان سال را برایم تداعی می کند! با چمدانی ، دردست و چشمانی که در طول جاده گواه انتظاری را میکشند ، سخت اما شیرین و امیدوار کننده !
  •        حریص ! تصویری از گسستگی ،خلاصه شده در یک جمله"بهم بگو از عشق تصور تو چیه"
  •         زیبایی ! تصویری از یک امتناع ! حکایتی از نادیده ها و گمان ها ، فرار از خود یا فرار از عشق !؟

در کل با توجه به انگیزه ی چاووشی در بکار گیری هنر کوشان در تنظیم جهت رسیدن به هدفش که همان تحرک و تفاون است می توان گفت این همکاری به آن نتیجه ی مطلوب رسیده است.

و حال می رسیم به شهاب اکبری که توانایی اش مدت هاست به مخاطبان موسیقی و بالاخص مخاطبان محسن چاووشی ثابت شده است. از قوی ترین فضا سازی های صورت گرفته می توان به ترک "باد بادکای رنگی"توسط شهاب اشاره کردکه گویا دوباره به عمق کودکی مان پرتاپ می شویم با همان شیرینی،و ناخودآگاه هراسی در دل ایجاد میشود و افسوسی که ای کاش بچه بودیم!بچه بودیم آسمون آبی بود... ! بی شک تنظیم حرفه ای شهاب اکبری در این ترک در زیبایی و حسی که القا می کند بی تاثیر نبوده است.و اما در مورد ترک "غم و شادی" معتقدم می توانست بهتر از این ها باشد .بیشتر با یک فضای تکراری روبه رو بودیم ! شاید یک تنظیم مناسب تر می توانست زیبایی این ترک را دو چندان کند...

در بین تنظیم کننده ها نام امیر حسین سرگزی و امید حجت نیز به چشم می خورد . سرگزی را پیش تر کارش را در همکاری با خوانندگانی چون "مهران احراری ، مسعود خادم ، کوروش صنعتی و... دیده بودیم و اکنون در حریص و در قطعه ی به یاد ماندنی "بوف کور"(ویژه دوستش دارم!).

و اما خود محسن چاووشی که قبلن در ژاکت تجربه ی تنظیمش را شاهد بودیم ، در حریص نشان از حرفه ای شدنش را در این زمینه نمایان کرد! و تنظیم هایش حاکی از آن است که اشراف وی بر حوزه ی موسیقی فراتر از این هاست.به شخصه ترک هایی راکه خود محسن چاووشی تنظیم کرده است را بسیار دوست داشته و این همان همسویی عاطفی _ احساسی است که قبلن بدان اشاره کردم. و نمودش را در ترک هایی چون "پروانه ها" و "کافه های شلوغ" میبینیم که هر کدام تجسم دنیایی است از لذتی وصف ناپذیر.

میکس و مسترینگ کلیه ی قطعات به وسیله ی کوشان حداد صورت گرفت که به گفته ی خودش برای میکس و مسترینگ کارهایش ارزش زیادی قائل بوده ، چرا که معتقد است در بیان حس آهنگ نقش برجسته ای را ایفا می کند**. و این تفکر و اندیشه بی شک تاثیر مثبت خود را در حریص گذارده و در کیفیت کار ها و ارتقای آن ها بیش از پیش مفید به فایده بوده است.


** مجله ی کوچه ما – فروردین 90

 


از تاخیر طولانی مدتم برای به روز کردن چاووشی پرست از همه ی دوستان عزیز عذر می خواهم . تا پرده های بعدی بدرود...